EU:n uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan 25.5.2018. Asetus on puhuttanut etenkin saksalaisia blogiystäviäni. Itse olen tutkaillut asiaa ja tullut - ainakin toistaiseksi - siihen päätelmään, että minulla ei ole hätää. En myy mitään enkä kerää lukijatietoja mihinkään rekistereihin. Se vaikutus uudella asetuksella on, etten jatkossa järjestä arvontoja blogissani.
The new EU Data Protection Regulation will enter into force on 25 May 2018. The decree has aroused discussions especially among my German blog friends. Personally, I have been contemplating the issue and become - at least so far - to the conclusion that I do not have to worry. I do not sell anything and do not collect reader data into any records. The effect of the new regulation is though, that I will not make any lotteries on my blog in the future.
Die neue EU-Datenschutzverordnung tritt am 25. Mai 2018 in Kraft. Persönlich habe ich das Problem betrachtet und meine Schlussfolgerung ist - zumindest so weit - dass ich keine Sorgen zu machen bedürfe. Ich verkaufe nichts und sammle keine Leserdaten in irgendwelche Register. Aber die neue Verordnung hat zur Folge, dass ich in der Zukunft auf meinem Blog nicht keine Gewinnspiele machen werde.
What bloggers need to stop doing:
- Auto opt ins
- Opt in freebies to get email addresses for one purpose then use them for another. If you gained email addresses this way you should go out to gain consent or you may be in breach of GDPR
- Share data with anyone else who wasn’t named at the point where data was provided, for example, a brand who asks for the email addresses of giveaway entrants
- Stop collecting data where not necessary, for example, contact form/comments
- Sharing named brand PR contacts without permission
Things bloggers need to start doing:
- Displaying a privacy notice anytime they collect data
- Have a data processing and security policy
- Be able to evidence permissions
- Have robust security anywhere data is processed
Kaiken tämän tietosuojahässäkän takia olen lisännyt kommenttiboxiin tämän tekstin. Because of all this I have added this text to my comment box. Aufgrund all dieser Aufregung habe ich diesen Text hinzugefügt.
Liebe Riitta,
VastaaPoistaja, das ist schon ein nerviges Thema, aber wir lassen uns das Bloggen nciht vermiesen, oder?
Danke für den Post !
Ich wünsche Dir einen guten Start in eine schöne neue Woche!
♥ Allerliebste Grüße , Claudia ♥
Niemand spricht in Finnland über DSGVO. Ich werde fortsetzen wie früher. Schöne Woche Claudia <3
PoistaKiitos infosta, tästä en ollutkaan kuullut! Aurinkoista päivää❤
VastaaPoistaSaksassa tämä on puhuttanut paljonkin, meillä ei käytännössä ollenkaan.
PoistaAinahan Google on ip osoitteen ja muuta tietoa kerännyt että saa mainokset sopivaksi. Nyt tuo uusi ohje on Yritysten käytöstä yksityishenkilöitä kohtaan tarkempaa, että se selkiyttää ohjeita. Amerikassa on ollut erilaiset käytännöt ja meillä Saksassa taas tarkempaa kuin siellä Suomessa. Mutta ei tuo koske sitä mitä me tehdään yksityoishenkilönä vaan mitä noi firmat keräävät tietoa meistä ja miten siihen annetaan lupaa, evästeillä jne. EN tiedä mitä kohua tuo on nyt täällä meillä herättänyt, ei se minun käytöstäni yksityishenkilönä muuta mihinkään, se vaan etten kuten en ennenkään anna kaikkia henkilötietojani mihinkään rekisteriin. Mutta loppujen lopuksi minun tietoja on netti väärällään, eli mikä nyt siis muuttuu?? Ja miten se nyt vaikuttaa arvontoihin?? EI mitenkään, nimi ja os on meilin välityksellä kuten ennenkin ja ip os on Googlella kuten ennenkin. Minusta tuo sinun tekstisi on turha tuolla lopussa ettet kerää tietoja rekisteriin,= et ole firma jota se ohje koskee lähinnä ja Ip os on aina ollut Googlella selvillä. Eli yksityioshenkilöllä on mielestäni nyt enemmän oikeutta omiin tietoihinsa kuin ennen ja sen takia firmat ym panikoi..ohjeet ovat nyt selkeemmmät ja tuo suojaa siihen ettei meidän tietoja käytetä mihin sattuu jne.
VastaaPoistaOtettu säännöistä :
Tietosuoja-asetus muuttaa YRITYSTEN toimintaa varsinkin markkinoinnin saralla. Kohdennettuun mainontaan tulee muutoksia ja henkilötietojen keruu vaikeutuu.
ja tämä on hyvä tietää :
Samaten evästeiden keräyksen yhteydessä on yksilöitävä mihin evästeitä käytetään (”Käytämme evästeitä Facebook-mainontaan”). Jos yritys on ilmoittanut käyttävänsä evästeitä Facebook-mainontaan, niin se ei voi yhtäkkiä alkaa kohdistamaan mainontaa myös Googlessa. Kävijältä on kysyttävä uudestaan lupa, jos mainontaa halutaan tehdä myös Googlessa.
Juu, en tiedä Esther, mutta ei siitä haittaakaan liene. Parissa englanninkielisessä bloggariohjeessa sanottiin, että pitää 'Displaying a privacy notice anytime they collect data.' - Ilmoittaa tietosuoja-asiasta aina kun kerää tietoa.
PoistaTulkitsin sen niin, että jos pidän blogiarvonnan, luon rekisterin ja sitä en halua tietenkään. Joku kolmas tahohan voi onkia blogistani tietoja - vainoharhaa... Ollaan rauhassa kuulolla :)
Joo toi ylin koskee yrtityksiä ja ethän sä kerää tietoja vain nimimerkit tulee näkyviin..ja lopuksi vain sä tiedät voittajan osoitteen kun lähetät sen voiton ja rekisteriä pitää vain isot firmat syntymäajat,pankkinumerot,osoitteet ym ym ,esim face, google, amazon, ellos, ym verkkokaupat sun muut rekisteriä pitävät:) EI koske yksityishenkilöitä noi mainitsemasi asiat, kommentit eivät ole rekisteriä.
PoistaMuito importante esta regulamentação.
VastaaPoistaUm abraço e boa semana.
Andarilhar
Dedais de Francisco e Idalisa
O prazer dos livros
Verdad, somos muy regulados por La Union Europea :) Feliz semana.
PoistaEihän vara venettä kaada. Sormi suussa luin tuota tiedotetta ja tulin siihen tulokseen, ettei se edellytä meikäläiseltä toimenpiteitä. Ollaan kuulolla.
VastaaPoistaAurinkoista jatkoa tälle viikolle!
Saksalaiset blogiystävät ovat olleet huolestuneita tästä. Siellä moni blogi tuntuu hiljentyneen. Katsotaan. Esim. tapauksissa, joissa bloggari lähettää lukijoilleen massapostituksia _suostumus_ pitää saada uudestaan, ainakin Saksassa. Eli silloin hänellä on rekisteri. En tiedä eroavatko käytännöt meillä.
PoistaMuy interesante Riitta. Besitos.
VastaaPoista